Rodzaje fal elektromagnetycznych i charakterystyka

Pobierz

Fale elektromagnetyczne znalazły olbrzymie zastosowanie przede wszystkim w urządzeniach takich jak: radia, telewizja, radary.. Trudno sobie wyobrazić obecnie życie bez tych wszystkich urządzeń, które uważamy za oczywiste i naturalne, a ich niezbędność zauważamy, gdy w naszym mieszkaniu zabraknie .Fala elektromagnetyczna jest zatem rozchodzącym się w przestrzeni zaburzeniem sprzężonych pól elektrycznego i magnetycznego.. Istnieją dwa podziały: tradycyjny i dekadowy, zalecany przez Regulamin Radiokomunikacyjny.Światło widzialne, to jedyny rodzaj fal elektromagnetycznych znany ludziom od zawsze, choć aż do lat sześćdziesiątych XIX wieku nieznana była jego natura.. ujawniają się właściwości kwantowe czyli korpuskularne (wtedy energia fotonu jest większa).. Ilość ruchu.. Fale elektromagnetyczne Fala Mechaniczna Fala mechaniczna - to zaburzenie rozchodzące się w ośrodku materialnym (sprężystym) i przenoszące energię.. Jednym z rodzajów promieniowania elektromagnetycznego jest światło widzialne, a .Fale elektromagnetyczne są szeroko wykorzystywane w medycynie, m.in. diagnostyce, chirurgii, leczeniu bólu, rehabilitacji i estetologii medycznej.. Ze względu na długość fali (czy też częstotliwość) rozróżnia się poszczególne typy fal radiowych.. Ze względu na długość fali (czy też częstotliwość) rozróżnia się poszczególne typy fal radiowych..

Rodzaje fal elektromagnetycznych.

Zależność między polem elektrycznym i magnetycznym.. W tabeli poniżej przedstawiono rodzaje promieniowania wraz zakresami, metody wytwarzania oraz ich zatosowania.. Telefony komórkowe, komunikacji bezprzewodowej, radio, kuchenka mikrofalowa i wiele innych urządzeń nie istniałby, gdyby nie odkryto fale elektromagnetyczne.Własności fal elektromagnetycznych i ich zastosowanie.. Podział fal elektrodynamicznych jest czysto umowny i często mało ścisły, poza pewnymi wyjątkami.Charakterystyka fal radiowych .. Różne rodzaje fal elektromagnetycznych - promieniowanie gamma, ultrafioletowe oraz inne.. Rodzaj promieniowania i zakresy.. Prędkość propagacji.. Zgodnie z jego prawami wszystkie fale mają taka samą naturę niezależnie od długości i przemieszczają się w próżni z prędkością c, zwaną prędkością .Rodzaje Fal 1. badania Historia Pierwszą teorią, które mogą być uważane za najstarszych warianty fal elektromagnetycznych hipotez, co najmniej w czasie Huygensa.. Całe wieki trwały spory, czy światło ma skończoną prędkość, czy też rozchodzi się natychmiastowo.Charakterystyka fal elektromagnetycznych.. Precyzyjne ustalenie zakresu długości fal elektromagnetycznych nie jest tutaj możliwe, gdyż wzrok każdego człowieka charakteryzuje się nieco inną wrażliwością .Fale elektromagnetyczne są generowane ze względu na fakt, że pole magnetyczne wytwarza elektryczny zmienny, a to z kolei generuje elektryczny..

Istnienie fal elektromagnetycznych przewidział Maxwell.

Wyjaśniamy, jak działają fale radiowe, mikrofale, światło widzialne, lasery, promienie .Rodzaje, własności i zastosowanie posczególnych fal elektromagnetycznych.. Fale radiowe.Fale radiowe - fale elektromagnetyczne.. Fale elektromagnetyczne, jak każdy inny rodzaj fal, wykazują właściwości falowe tj. ulegają zjawisku dyfrakcji i interferencji oraz spełniają prawo odbicia i załamania.. Kiedy odkrył je James Maxwell, otworzyło to okno, aby lepiej zrozumieć działanie światła i unifikację elektryczności, magnetyzmu i optyki w tym samym polu.Fale elektromagnetyczne - zaburzenie pola elektromagnetycznego, rozchodzące się w przestrzeni, nazywane inaczej promieniowaniem elektromagnetycznym.Istnieją różne rodzaje fal elektromagnetycznych i tylko niektóre z nich są przez nas dostrzegalne, jednak promieniowanie tego typu otacza nas zewsząd.. Ludzi fascynowały zjawiska optyczne, jak tęcza widoczna na zdjęciu.. Zastosowanie.. λ > 3 · 10 4 m. przetworniki akustyczne, generatory LC .Promieniowanie elektromagnetyczne to połączenie oscylujących pól elektrycznych i magnetycznych.. Potocznie nazywa się tak widzialną część promieniowania elektromagnetycznego, czyli promieniowanie widzialne odbierane przez siatkówkę oka ludzkiego..

Do wymienionych rodzajów fal elektromagnetycznych dopasuj ich własności i zastosowanie.

Istnieją różne rodzaje fal elektromagnetycznych i tylko niektóre z nich są przez nas dostrzegalne, jednak promieniowanie tego typu otacza nas zewsząd.Fale radiowe, fale elektromagnetyczne o częstotliwości mniejszej od 3 1012 Hz (długości większej od 0,1 mm).. Fala nie przenosi masy.. Fale elektromagnetyczne znalazły olbrzymie zastosowanie przede wszystkim w urządzeniach takich jak: radia, telewizja, radary.. Media, w których się rozprzestrzeniają.. Wytwarzane są one przy pomocy lamp wyładowczych i wszelkiego typu rozżarzonych substancji.Źródłem tego rodzaju fal są m.in.: gwiazdy, Słońce, środki o bardzo wysokiej temperaturze (drucik w żarówce), pewne substancje chemiczne, cząsteczki gazów pobudzane do świecenia przez silne pole elektryczne, zjawisko pochłaniania ultrafioletowego promieniowania (luminofor).Źródłem tego rodzaju fal są m.in.: gwiazdy, Słońce, środki o bardzo wysokiej temperaturze (drucik w żarówce), pewne substancje chemiczne, cząsteczki gazów pobudzane do świecenia przez silne pole elektryczne, zjawisko pochłaniania ultrafioletowego promieniowania (luminofor).8 typów fal elektromagnetycznych i ich charakterystyka The fale elektromagnetyczne , w fizyce zajmują przeważającą rolę, aby zrozumieć, jak działa wszechświat..

Jest to jedyny rodzaj fal elektromagnetycznych obserwowanych za pomocą ludzkiego oka.

Elementy fali Powierzchnie falowe Czoło fali Promień fali źródło drgań Powierzchnia .Definiując powiemy, że fala elektromagnetyczna to zaburzenie pola elektromagnetycznego (wzajemnie indukujące się pole magnetyczne z elektrycznym) przez rozchodzące się w przestrzeni, nazywane inaczej promieniowaniem elektromagnetycznym.. Telefony komórkowe, komunikacja bezprzewodowa, radio, kuchenki mikrofalowe i wiele innych urządzeń nie byłoby dostępnych, gdyby fale elektromagnetyczne nie zostały odkryte.Światło - pojęcie to ma inne znaczenie potoczne i w nauce.. Widmo fal elektromagnetycznych lub inaczej promieniowania elektromagnetycznego jest to rozkład poszczególnych długości lub częstotliwości tych fal, dzięki czemu określamy różne rodzaje fal elektromagnetycznych o różnych własnościach i zastosowaniach.. światłowody, noktowizja, największe długości fal, prześwietlenia RTG, badanie dna morskiego, najmniejsza częstotliwość, mammografia, topografia, przesyłanie danych - IRDA, kuchenka mikrofalowa, przenikają przez ołów, łączność satelitarna .Światło widzialne są to fale elektromagnetyczne o długości mieszczącej się w przedziale 380-780nm.. Metody wytwarzania.. Okazuje się jednak, że pewne właściwości promieniowania elektromagnetycznego, związane głównie ze sposobem oddziaływania z materią, zależą bardzo mocno od długości .Właściwości i rodzaje fal elektromagnetycznych Ale nie jest to specjalny rodzaj oscylacji, bez którego trudno wyobrazić sobie współczesnego życia.. Trudno sobie wyobrazić obecne życie bez tych wszystkich urządzeń, które uważamy za oczywiste i naturalne, a ich niezbędność .Zastosowane źródła: Repetytorium Gimnazjalisty/ Gimnazjum na 5: Fizyka; str 129, Internet: Wikipedia: Promieniowanie elektromagnetyczne, .Ruch falowy: charakterystyka, rodzaje fal, przykłady Plik ruch falowy Polega na propagacji zakłócenia zwanego falą w ośrodku materialnym lub nawet w próżni, jeśli jet to światło lub inne promieniowanie elektromagnetyczne.Energia przemiezcza ięZastosowanie fal elektromagnetycznych.. Prędkość w danym medium.. Istnieją dwa podziały: tradycyjny i dekadowy, zalecany przez Regulamin Radiokomunikacyjny.Widmo fal elektromagnetycznych.. Fale radiowe to fale elektromagnetyczne o długości większej od 10-4 m (0,1 mm).. Źródłem fali jest ciało drgające.. Ze względu na długość fal i wielkość niesionej przez nie energii inne działanie mają badania i zabiegi wykorzystujące poszczególne ich rodzaje.. I tak np. dla fali płaskiej przyjmuje się, że po dwie składowe obu pól są równe zero.Rozchodzenie się fal elektromagnetycznych polega na przemieszczaniu się zaburzeń pól elektrycznego i magnetycznego.. Fale mechaniczne 2.. Związek między prędkością, długością fali i częstotliwością..